fredag 13 augusti 2010

att man är paranoid behöver ju inte nödvändigtvis betyda att man inte är förföljd

Jag har alltid haft lite dubbla känslor inför facebook. Det har onekligen sina poänger (varav en är: erbjuder tidsdödande sysselsättning under trista dagar), men jag kan inte riktigt skaka av mig känslan av "storebror ser dig" när jag använder det. Kan_inte.

Den riktade reklamen och de riktade tipsen ger t.ex. sådana känslor. När jag efter ett långt uppehåll loggade in på fejjan igen för några veckor sen blev jag fullkomligt pepprad med tips om sidor jag borde Gilla. Och visst, they had me måste man ändå säga. Twin Peaks, Six Feet Under, Stone Roses, the Jesus and Mary Chain o.s.v. Listan på favoritföreteelser som poppade upp i ansiktet på mig så fort jag loggade in kan göras hur lång som helst. Hur VET de, tänkte jag. Ok, jag fattar ju att de bygger det på allt jag gör och säger när jag är inloggad, och nej, jag är inte så hemlig när det gäller populärkulturell smak. Faktiskt. Men ändå. Storebror.

Och så idag. Rekommenderade sidor: Mikael Persbrandt (tre vänner gillar detta).

MOHAHAHAHA facebook! Ni vet ingenting om mig! In your face!

//paranoid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar