söndag 1 augusti 2010

really really tough love..

Jag råkar slå på tvn. Bad. Bad, bad, bad. Det skulle jag naturligtvis inte gjort. Inte en söndag vid sjutiden på en reklamkanal. Där visas Tough Love. Jag har råkat sett lite förut nån gång. Tror det handlar om ett gäng tjejer på ett bootcamp i nån vacker omgivning. Kvinnorna är tydligen odejtbara och har ett dåligt beteende när det handlar om förhållanden och  gör en mängd fel som de nu ska få bukt på. Det dyker upp lite heta killar som singlarna får dejta. Supermakeade, stilettklackar och hårspray. Verkar inte vara de smartaste bruttorna i amerika.
I det här avsnittet låtsas en domstol med bara män i juryn att döma kvinnorna för tidigare dejtingmissar.
En tjej har tidigare vart otrogen mot sin dåvarande pojkvän. Juryn tycker att hon är billig och killar uppskattar inte sånt, säger de. Nej vem uppskattar det, egentligen? Men det är väl inte vår rätt att döma någon.  Eller har jag missförstått nånting här i livet?
En tjej har haft ett förhållande. Med en gift man. Nu ska hon ställas till svars. Hur kunde hon vara så dum i huvudet att göra så?
Men nu förstår jag inte. Är det hon som gör det grövsta felet? Är det så att vi ska bli straffade för att vi blev förälskade i fel man? Räcker det inte med att vara kär i fel kille, som vi saknar och bara lever med en lånad tid? Visst vi kunde ju välja att låta bli. Men vi är människor, vi gör fel!
Och i det här fallet spelar ju naturligtvis inte det nån roll om du är man eller kvinna.
Visst, de har ställt upp i programmet, men ändå. Ni fattar vad jag menar.
En annan tjej är en teaser. Hon hånglar hej vilt med olika män på helgerna men väljer att alltid gå hem själv.
Enligt den manliga juryn är det inte rätt att göra så. För tänk om en man får följa med henne hem och inte vet om upplägget,hur ska mannen reagera då. Tänk på honom! Hur ska han känna sig? Han fick sig inget!
Vad hände med rätten att kunna säga nej?
Vad hände med att inte döma kvinnor som tar sig friheter män har haft i all oändlighet.Och vilka friheter sen. Rätten att bestämma över sin egen kropp. Sjukt program. Sjuka ideal, Sjuk ojämställdhet.Sjuk värld. Sjuka människor.
Sjukt sjukt sjukt sjukt.
Eller har jag fel? Någon?!
Ingen musik idag:)

Therese-Som anser att vissa saker är helt sjuka.

1 kommentar: