söndag 3 oktober 2010

helgens goda gärning

Ja, jag har inte utfört den om ni trodde det. Snarare blev jag väl utsatt för den. Eller vad sägs om en taxichaufför som bara tar betalt för halva taxiresan?

Tillbringade lördagskvällen på min uppväxt-ö strax öster om Stockholm. Denna ö har en liten egenhet när det gäller lokaltrafiken. Den är nämligen i det närmaste obefintlig. Visst susar det förbi en buss sådär ibland, det gör det ju, men man ska ha en himla tur om det råkar vara precis just när man själv behöver den. Nåväl. Klockan 03.18 i natt skulle det ändå gå en buss (som förvisso hade den inte så goda smaken att köra världens omväg innan den hittade över bron till t-banan, och väl där hade t-banan just precis gått så man fick vackert vänta 25 minuter på nästa. Två nattbussar har de att matcha med t-banan. Två. Men ändå som sagt, det gick en buss!). Eftersom inte jättemånga människor tar den här bussen från ön (Jättekonstigt. Verkligen.) susade den dock förbi min hållplats alldeles för tidigt. Återstod alltså taxi, om jag inte ville komma hem närmare 7 på morgonen.

Men, lite surt kändes det ändå. Jag vet ju nämligen att bara man tar sig till centralen så FINNS det ju bussar hem till min nuvarande förort. Det är dyrt med taxi. Väldigt dyrt faktiskt. Följaktligen beställde jag en taxi från ön till Sergels torg, där jag tänkte fortsätta med buss. När jag kliver in i taxin frågar chauffören genast vart jag bor någonstans, och jag säger Årsta. Då säger karln: "alltså, jag slutar nu och ska hem till Haninge. Jag stänger av taxametern vid Sergels torg och sen kör jag hem dig, Årsta är ju på vägen."

Och han gjorde det. Inte ens dricksa honom fick jag göra. "Om du hade haft råd så hade du beställt taxin ända hem från början!" Ni hör ju.

Visade sig att han trodde på karma. Han trodde alltså att jag förmodligen gjort något gott och det här var vad jag fick tillbaka. Och nästa gång blir det hans tur. Och ja, det hoppas jag ju verkligen att det blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar